|

بالگرد JMR-MCP، تکنولوژی سازگار با قرن حاضر

بالگرد JMR-MCP، تکنولوژی سازگار با قرن حاضر

از سال 2009 تا به امروز شاهد ظهور بالگردهایی برخوردار از تکنولوژی سازگار با قرن بیست و یکم بوده‌ایم که یکی از آن‌ها JMR، بالگرد طراحی شده و توسعه یافته کمپانی AVX aircraft، نام دارد.

امروزه برخلاف مجهز بودن نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا به جت‌های جنگنده نسل پنجم نظیر F22 و F35، ارتش این کشور همچنان برای دستیابی به مفاهیمی‌بی‌نقص در زمینه توسعه و ساخت بالگرد در تلاش است چرا که در دهه گذشته تمام تمرکز آن بر روی توسعه هواپیماهای نظامی‌بوده و در این بین توجه کمتری به‌ایجاد تغییرات چشمگیر در تکنولوژی و فناوری بالگردها شده‌است به طوری که رئیس بخش امور هوانوردی نظامی‌این کشور در این خصوص این چنین گفته‌است: «چه بد است که در دهه‌های گذشته برنامه‌ای در خصوص توسعه بالگردها وجود نداشته و تنها دستاورد، بالگرد دو منظوره یا به عبارتی تیلت روتور V22 است.»

شاید یکی از علت‌هایی که باعث کمتر توجه شدن به موضوع توسعه بالگردها و روی آوردن به کار بر روی نسل پنجم هواپیماها شده‌است، پرهزینه بودن فرآیندهای طراحی، ساخت و به تبع گذراندن تست‌های گوناگون پروازی جهت اخذ گواهینامه‌های صلاحیت پروازی است؛ به عبارتی چون بالگردها وسائل نقلیه هوایی هستند که همزمان باید به دو صورت عمودی (vertical) و افقی (Horizontal) پرواز کنند در نتیجه برای دستیابی به‌این هدف نیازمند فناوری پیچیده‌تری نسبت به هواپیماها هستند و در هر زمینه‌ای فناوری پیچیده‌تر برابر است با صرف وقت و هزینه بیشتر! با این حال از سال 2009 تا به امروز شاهد ظهور بالگردهایی برخوردار از تکنولوژی سازگار با قرن بیست و یکم بوده‌ایم که یکی از آن‌ها JMR، بالگرد طراحی شده و توسعه یافته کمپانی AVX aircraft، نام دارد.

AVX aircraft، جز چهار کمپانی است که موفق به کسب جایزه "توافق نامه سرمایه گذاری فناوری" از طرف مرکز توسعه و مهندسی تحقیقات موشکی بخش هوانوردی ارتش ایالات متحده آمریکا، AMRDEC، بخاطر طراحی و ارائه نسل جدیدی از بالگردهای چند منظوره به نام JMR شده‌است.  در این میان طراحی بالگردی با واحد توان هم محور (Coaxial) از جمله مشخصه‌های مورد نظر ارتش ایالات متحده‌است که کمپانی سیکورسکی با همکاری کمپانی بوئینگ با ارائه بالگرد X2 نخستین کمپانی‌ها غربی بودند که به آن دست یافتند. در اینجا منظور از بالگردی با واحد توان هم محور، بالگردی است که فاقد ملخ دم (Tail-Rotor) بوده و برای پرواز و همچنین برای حفظ تعادل حول محور فرضی Z (پایداری گشتاوری)، از دو ملخ اصلی (Main-Rotor) که خلاف جهت یکدیگر می‌چرخند، استفاده می‌کند.  استفاده از چنین مکانیزمی‌این امکان را به سازنده می‌دهد که از تعبیه کردن ملخی در بخش انتهایی دم و بهره گیری از آن به عنوان ملخ پیشرانش (Thruster-Rotor) جهت رسیدن به سرعت کروز بیشتر نسبت به حالت عادی، برخوردار شود.

از این مکانیزم پروازی پیشتر در بالگردها روسی مانند کاموف استفاده شده‌است که مزیت آن علاوه بر در اختیار داشتن سرعت کروز بیشتر، مانورپذیری بالاتر نیز است. کمپانی بل با ارائه بالگرد V280 سومین کمپانی غربی است که به‌این فناوری دست پیدا کرد و پس از سیکورسکی و بوئینگ، موفق به اخذ جایزه نام برده شد. در این میان، AVX aircraft برای دستیابی به‌این هدف، بر روی ایده " بالگرد مرکب هم محور" یا به اختصار CCH از سال 2009 کار کرده‌است که بعد‌ها برنامه تجزیه و تحلیل پیکربندی بالگردها چند منظوره (JMR-CTA) نام می‌گیرد. این برنامه در نهایت موفق به کسب جایزه AMRDEC می‌شود که دریافت این جایزه به معنا اجازه ادامه کار بر روی پروژه‌است و همانطور که از اخبار بر می‌آید، طراحی و ساخت JMR-MCP در سال 2017 به اتمام خواهد رسید تا به همراه دو بالگرد نام برده شده، جز سه بالگرد مطرح جهان و مجهز به جدید ترین فناوری قرار گیرد.

 بالگرد JMR-MCP، توانایی پرواز با سرعت 230 نات با بهره گیری از توان موتورهای T700 جنرال الکتریک را دارد. همچنین حمل چهارده سرباز و یا محموله معلق 5 تنی و بهره گیری از درب انتهایی (Ramp-Door) جهت بارگیری اجسام نسبتا حجیم و همچنین پرتاب کردن محموله‌ها با استفاده از چتر به مناطق مورد نظر از دیگر ویژگی‌های JMR-MCP است. درب‌های جانبی تعبیه شده در دوطرف بدنه علاوه بر دادن امکان تیراندازی توسط سربازان داخل بالگرد، قابلیت تخلیه سربازان توسط کابل‌ها آویزان را هم به ویژگی‌ها این بالگرد اضافه می‌کند. نشست و برخاست برروی ناوهای هواپیمابر، مجهز بودن به راکت انداز و مسلسل با توپ‌ها سی میلی متری با توانایی چرخش 360 درجه‌ای  و همچنین برخورداری از ساختار آیرودینامیکی مطلوب جهت کاهش درگ پروازی از دیگر مشخصه‌های JMR-MCP است.

 

ارسال نظر