|

دومین پرواز آزمایشی موشک «ولکان قنطورس» انجام شد

دومین پرواز آزمایشی موشک «ولکان قنطورس» انجام شد

موشک «ولکان قنطورس» در دومین پرواز آزمایشی خود توانست به اهداف برنامه‌ریزی‌شده دست یابد و برای دریافت مجوز پرتاب در مأموریت‌های امنیت ملی آماده شود.

به گزارش کن نیوز؛ موشک جدید و قوی «ولکان قنطورس»(Vulcan Centaur) شرکت «ائتلاف پرتاب و راه‌اندازی»(ULA) دومین پرواز خود را انجام داد.

به نقل از اسپیس، ولکان قنطورس که جانشین موشک «اطلس ۵»(Atlas V) شرکت ائتلاف پرتاب و راه‌اندازی است، دیروز چهارم اکتبر در ساعت ۷:۲۵ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی پس از یک مجموعه تاخیر از پایگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال فلوریدا به فضا پرتاب شد و یک پرواز آزمایشی مهم را به نام Cert-2 آغاز کرد.

شرکت ائتلاف پرتاب و راه‌اندازی اعلام کرد که این پرواز موفقیت‌آمیز بوده است و به نظر می‌رسد موشک جدید را در مسیر حفظ مجوز برای استفاده در مأموریت‌های امنیت ملی نگه می‌دارد. این هدف در هفته‌های آینده بررسی خواهد شد تا شرکت ائتلاف پرتاب و راه‌اندازی و نیروی فضایی آمریکا فرصتی را برای بررسی داده‌های پرواز داشته باشند.

ماموریت Cert-2 قرار بود اولین پرواز هواپیمای فضایی رباتیک «دریم چیسر»(Dream Chaser) باشد که توسط شرکت «سیرا اسپیس»(Sierra Space) ساخته شده است اما هواپیما به موقع برای پرواز آماده نشد. بنابراین شرکت ائتلاف پرتاب و راه‌اندازی، مسیر خود را تغییر داد و یک شبیه‌ساز جرم و مجموعه‌ای از تجهیزات نظارت بر موشک خود شرکت را به جای محموله مشتری روی ولکان قنطورس قرار داد.

«توری برونو»(Tory Bruno) مدیرعامل شرکت ائتلاف پرتاب و راه‌اندازی در یک جلسه توجیهی پیش از پرتاب در روز چهارشنبه دوم اکتبر به خبرنگاران گفت: این تغییر بدین معنا بود که ائتلاف پرتاب و راه‌اندازی باید همه صورت‌حساب ده‌ها میلیون دلاری Cert-2 را بپردازد. ماموریت Cert-2 به معنای واقعی کلمه یک هدف اصلی دارد و آن هدف این است که برای بار دوم به پرواز درآید و موفقیت دیگری را کسب کند.

این هدف ظاهرا محقق شد زیرا به نظر می‌رسید که ولکان قنطورس در طول پرواز عملکرد خوبی داشت. موشک همه اهداف اصلی را طبق برنامه انجام داد. برای مثال، دو «تقویت‌کننده موشک سوخت جامد»(SRB) خود را حدود دو دقیقه پس از بلند شدن پرتاب کرد و حدود سه دقیقه پس از آن به جداسازی مرحله پرداخت.

همان طور که در فیلم پرتاب دیده می‌شود، حدود ۳۹ ثانیه پس از پرتاب، موادی از موشک به بیرون پرتاب شد. برونو در پلتفرم ایکس توضیح داد که علت پرتاب شدن مواد، خرابی نازل در یکی از تقویت‌کننده‌های موشک سوخت جامد بود. وی افزود: با وجود این، ولکان قنطورس توانست اهداف پرواز برنامه‌ریزی‌شده خود را محقق کند.

مرحله بالایی ولکان قنطورس طبق برنامه‌ریزی، دو سوختگیری طولانی موتور را انجام داد که دومی حدود ۳۵ دقیقه پس از بلند شدن به پایان رسید. این نقطه عطف، مأموریت اصلی Cert-2 را به پایان رساند؛ اگرچه شرکت ائتلاف پرتاب و راه‌اندازی قصد داشت تا پس از آن نیز کار بیشتری را انجام دهد.

برونو در جلسه توجیهی روز چهارشنبه گفت: ما قصد داریم چند مانور را با مرحله بالا انجام دهیم تا بهتر بدانیم که در آن نوع مانورها چگونه رفتار می‌کند و زمان بیشتری را برای آزمایشات داخلی داشته باشیم.

این مانورها و آزمایش‌ها می‌توانند به توسعه نسخه‌ای از موشک ولکان قنطورس در آینده کمک کنند که می‌تواند در مرز نهایی بیش از یک ساعت یا بیشتر کار کند.

برونو روز چهارشنبه در پلتفرم ایکس نوشت: اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، ولکان قنطورس پس از انجام دادن مانورها و آزمایش‌های بیشتر، به مدار دور خورشید خواهد رفت. سپس، این مرحله غیر فعال می‌گردد و سوخت و انرژی باتری آن به پایان می‌رسد تا زمانی که به یک قطعه فلزی بی‌اثر تبدیل شود.

برونو گفت که شرکت ائتلاف پرتاب و راه‌اندازی، داده‌های پرواز Cert-2 را تحلیل خواهد کرد. سپس، آن اطلاعات را به مقامات نیروی فضایی آمریکا خواهد داد تا بررسی‌های خود را انجام دهند. صدور مجوز احتمالا بلافاصله پس از آن انجام خواهد شد.

 

منبع: ایسنا

ارسال نظر