اورژانس هوایی؛ امدادرسانی زیر تیغ تحریم
در کشور فقط ۶ یوروکوپتر مخصوص اورژانس داریم
فرسودگی ناوگان هوایی کشور زیر فشار تحریمها که راه واردات را به روی صنعت هوانوردی بسته، رساندن پروژه اورژانس هوایی به نقطهای مطلوب را دور از دسترس کرده اما وجود کمبودها و محدودیتها مانع از چارهاندیشی و تدبیر برای سامان دادن به این عرصه نشده و با به کارگیری ظرفیتهای موجود و همافزایی با دیگر بخش و نهادهای کشور، این بار روی زمین نمانده است. در مورد نیازها و چالشهای این حوزه با محمد قادری، مسوول اورژانس هوایی استان تهران گفتوگو کردیم
بنا به گفته او، نیمی از بالگردهای اختصاص یافته برای ارائه خدمات درمانی در این بخش، متعلق به ارتش، نیروی انتظامی و سایر نهادهای نظامی است و بخش خصوصی هم به خدمت گرفته شده، با این حال در سایه تحریمها و کمبودها راه درازی تا رسیدن به نقطه آرمانی باقی مانده: «اگر بخواهیم وضع خودمان را با کشورهای اروپایی مثل آلمان یا سوئد مقایسه کنیم، آنها بالگردهای سبک و بهروزی که مخصوص این کار باشد را در اختیار دارند که با شرایط ما قابل مقایسه نیست. وزارت بهداشت کشورمان طی سال 95 یا 96 توانست شش یا هفت یوروکوپتر از آلمان خریداری کند که در اورژانس آن کشور هم از همین نوع بالگرد استفاده میشود. امروز در سراسر کشور اورژانس تنها مالکیت همین شش بالگرد را دارد که مختص خدمات اورژانس هوایی است.»
ارسال نظر