هواپیمای A380
چرا ایرباس، تولید هواپیمای A380 را یک موفقیت میداند؟
شرکت ایرباس با وجودِ توقف تولید A380 در سال ۲۰۲۱ و خسارتهای مالی میلیاردی، مدعی است که این هواپیما یک پروژهی موفق و مایهی اعتبار آنها بوده است. اما این ادعا تا چه حد درست است؟
فوریه امسال مشخص شد که تولید ایرباس A380 در سال ۲۰۲۱ به پایان میرسد و ایرباس قصد دارد در این بازهی زمانی فقط ۱۷ فروند هواپیمای A380 تولید کند که سه فروند به هواپیمایی آل نیپون ایرویز ژاپن (ANA) و ۱۴ فروند به هواپیمایی امارات فروخته شده است.
با افزایش جهانی سفرهای هوایی، واقعاً جای تعجب دارد که ایرباس A380 با چنین شکستی مواجه شده است. با اینکه خطوط هوایی امارات عاشق این نوع هواپیما است، اما سایر خطوط هوایی استقبالی از آن نکردهاند. از آنجا که این هواپیما نسبت به بوئینگ ۷۴۷ به میزان درخورتوجهی هزینههای عملیاتی هر مسافر را کمتر کرده بود و در گذشته حرف اول را در آسمان میزد، شاید فکر کنید تقاضای نسبتاً زیادی برای آن وجود داشته است.
مشکل اینجا بود که ایرباس A380 تقریباً همزمان با بوئینگ ۷۴۷ و فقط یک سال قبل از A350 به دنیا معرفی شد که هواپیماهایی با برد طولانی، ظرفیت پایینتر و کممصرف هستند. به همین دلیل خطوط هوایی تصمیم گرفتند بهجای خرید هواپیمای بزرگی مثل A380، هواپیماهای کوچکتری داشته باشند که کسب بازدهی خوب از آنها آسانتر است. در هر صورت این سؤال مطرح میشود که آیا A380، هواپیمایی بود که هیچگاه تقاضایی برای آن وجود نداشته است یا صرفاً هواپیمایی بود که پیش از زمان خود تولید شد؟ با توجه به اینکه فرودگاهها هر روز شلوغتر میشوند، میتوان نتیجه گرفت که دنیا آمادهی این هواپیما نبوده است؟ آیا طی یک دههی آینده تقاضایی برای آن وجود خواهد داشت؟ هیچکس واقعاً پاسخ این سؤالات را نمیداند، هرچند در آینده معلوم میشود که آیا هواپیمای دوطبقهی دیگری به دنیا معرفی خواهد شد یا بوئینگ 777X، بزرگترین جتی باقی میماند که خطوط هوایی میخواهند کار خود را با آن ادامه دهند؟
ایرباس مطمئناً بابت A380، خسارت زیادی متحمل شده است، هرچند از مقدار دقیق آن مطلع نیستیم؛ فقط میدانیم که پیشهزینههای توسعهی این هواپیماها بین ۱۷ تا ۲۵ میلیارد دلار بوده است. در ادامه نوبت هزینههای تولید میشود که به ادعای ایرباس بهسختی دخل و خرج آن برابر شده است. پس میتوان نتیجه گرفت که ایرباس بابت A380 پول زیادی از دست داده است.
چرا ایرباس ادعا میکند که A380 یک موفقیت بوده است؟
ایرباس میلیاردها دلار بهخاطر A380 از دست داده است و به همین دلیل تولید آن بسیار زودتر از موعد موردانتظار پایان خواهد یافت. با این حال، مدیرعامل جدید ایرباس ادعا کرده که این هواپیما، یک موفقیت بوده است. ممکن است اینطور به نظر برسد که او میخواهد دیدگاه مثبتی به قضیه داشته باشد، اما شاید ادعای او بیدلیل نباشد.
گویلاوم فاوری، مدیرعامل جدید ایرباس معتقد است که A380 یک موفقیت برای آنها بوده، چراکه مسیر توسعه و تولید موفق A350 را هموار کرده و ایرباس را از یک شرکت به جایگاه امروزی خود رسانده است. ایرباس در سال ۲۰۰۶ برای مونتاژ نهایی A380 با مشکلاتی مواجه شد که نشاندهندهی اختلافاتی بین کارخانههای فرانسوی و آلمانی تولیدکنندهی آن بود. این دو کارخانه از نسخههای متفاوت یک برنامه برای تولید سیمکشی هواپیما استفاده میکردند که زمان مونتاژ، این سیمکشی قدری کوتاهتر بود. همین موضوع منجر به تأخیر حدوداً ۱۸ماهه در بهرهبرداری از این هواپیما شد. ایرباس معتقد است که اگر این اشتباه فاحش اتفاق نمیافتاد، احتمال داشت همین مشکل در زمان تولید A350 رخ دهد. هواپیمای A350 تاکنون حدود ۹۰۰ فروند فروش داشته است و در نتیجه موفقیتی بزرگ برای ایرباس به حساب میآید. بخش تولید این هواپیما نیز بدون مشکل بوده است و مسئولان ایرباس این موضوع را مدیون دانشی میدانند که در ساخت A380 به دست آوردهاند.
هواپیمای A380 اعتبار بسیار زیادی برای شرکت ایرباس در میان مصرفکنندگان و همینطور خطوط هوایی به همراه داشته است. علاوه بر این، هواپیمای مذکور نشان میدهد، شرکت ایرباس، تولیدکنندهی ماهر هواپیما است که میتواند هر نوع هواپیمایی از A220 تا A380 را تولید کند. در زمانهای گذشته، بوئینگ سهم بازار بیشتری نسبت به ایرباس داشت، هرچند ایرباس توانسته مسیری طولانی را طی کند، با اینکه پروژهی تولید A380 آنطور که انتظار میرفت، موفقیتآمیز نبود.
صدیقه شجاعی
ارسال نظر