|

حد ارتفاع ساخت و ساز محدوده فرودگاه مهرآباد چقدر است؟

حد ارتفاع ساخت و ساز محدوده فرودگاه مهرآباد چقدر است؟

شهردار منطقه ۲۱ تهران با بیان اینکه یکی از مشکلات مردمی که در نزدیکی فرودگاه مهرآباد زندگی می‌کنند، حد ارتفاع در ساخت و ساز است، گفت: مسوولان فرودگاه حد را ۱۵ متر اعلام کرده‌اند که عملا مردم می‌توانند سه طبقه بسازند.

به گزارش کن نیوز؛ امیدیان با بیان اینکه نگاه شهرداری مبتنی بر ارائه خدمت با محوریت مردم است، اضافه کرد: در حوزه توسعه شبکه معابر دو پروژه فرامنطقه ای در حال اجرا داریم، پروژه فتح - باغستان که روگذر آن را در دست احداث داریم، زیرگذر این پروژه از محل اعتبارات سفر رییس جمهور شهید در سال گذشته اجرا شد.

وی ادامه داد: کار فنی و عمرانی این پروژه در بخش روگذر در شهرداری به پایان رسیده اما یک معارض تاسیساتی دارد که شرکت گاز است و باید خط گاز ۱۲ اینچ این محدوده جابجا شود که این جابجایی منجر به قطعی گاز در محدوده پایین دست شهریار می‌شود و نیاز به شرایط مناسب آب و هوایی دارد که حداکثر در نوروز انجام می‌شود و بعد از رفع معارض پس از ۱۵ روز پروژه آماده افتتاح خواهد بود.

امیدیان تاکید کرد: پروژه دیگر پروژه دوگاز است که انتقال کرمان خوردو به شهید فهمیده را در فاز یک آن داریم و ترافیک غرب تهران را کاهش می‌دهد.

به گفته وی، این پروژه در واقع برای استان تهران است و کمربندی غربی تهران خواهد بود برای انتقال ترافیک به شهید فهمیده و شهید همت؛ ما در این پروژه همچنین متوقف کمیسیون ماده پنج هستیم که در صحن کمیسیون مطرح شده و یکی - دو نفر از اعضای کمیسون نظرات و نکاتی دارند که در تلاش هستیم که نظرات آنها تامین شود.

محسن امیدیان روز چهارشنبه در نشست خبری افزود: حد ارتفاع برای ساخت و ساز را فرودگاه مهرآباد ۱۵ متر مربع عنوان کرده یعنی مجوز ساخت و ساز تا سه طبقه است و برای این رای هم از دستگاه قضایی گرفته‌اند در حالیکه دستگاه بالادستی آن یعنی شرکت شهرهای فرودگاهی کشور این حد را ۲۱ متر عنوان کرده که برای ساخت و ساز اطراف فرودگاه، ۵ طبقه مناسب است.

وی ادامه داد: در شهرک گلها و برخی مناطق مشرف به فرودگاه برخی خانه‌ها ۵ طبقه قبلا پایان ساخت گرفته و ساخته‌اند و برخی به صورت کلنگی و قدیمی و ۲ طبقه باقی مانده که از نمای بالا مثل دندان خالی است.

به گفته امیدیان، پیگیر حقوق مردم هستیم تا مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری را بگیریم تا مشکلات ساخت و ساز در این منطقه حل شود.

منطقه ۲۱ تهران بیمارستان ندارد

وی این را هم گفت که منطقه ۲۱ با ۵ هزار و ۲۰۰ هکتار و ۷ درصد مساحت از شهر تهران بیمارستان ندارد در حالیکه جمعیت منطقه بر اساس آخرین سرشماری ۱۸۶ هزار نفر است و از لحاظ وسعت رتبه چهارم را دارد.

وی افزود: ۴۵۰ واحد صنعتی فعال در منطقه وجود دارد که بزرگترین واحدهای صنعت خودروی کشور در منطقه ۲۱ واقع شده‌اند؛ ممزوج شدن صنعت و سکونت باعث پراکندگی بافت‌های مسکونی منطقه شده که برخی از بافت‌های مسکونی بر اساس ضرورت از ۵۰ سال پیش در کنار صنایع ایجاد شده‌اند.

به گفته امیدیان، بازنگری طرح تفصیلی منطقه ضروری است و طبق نظر شهردار تهران تا ۶ ماه آینده طرح تفصیلی جدید منطقه در شورای عالی شهرسازی مطرح می‌شود که امیدواریم با تصویب آن مشکلات منطقه کاهش یابد.

شهردار منطقه ۲۱ ادامه داد: منطقه‌ای هستیم که برای ساخت مسکن دارای ارجحیت و اولویت هستیم؛ ۲۲ هزار واحد مسکونی از مجموعه تعهدات ۲۰۰ هزار واحدی شهرداری که ۱۱ درصد آن را شامل می‌شود در منطقه ۲۱ قرار دارد.

وی گفت: همچنین ۴۰ کیلومتر شبکه بزرگراهی داریم، ۹ درصد از مساحت منطقه مسکونی، ۱۱ درصد فضای سبز، ۱۹ درصد نظامی و ۳۵ درصد از فصای منطقه‌ صنعتی است.

وی افزود: تمهیدات مربوط به شهرداری و حتی رفع اشجار معارض آن نیز در کمیسیون ماده هفت مصوب شده و این درختان در حال جابجایی هستند.

شهردار منطقه ۲۱ بیان کرد: اصلاح رفیوژهای میانی و تیرهای چراغ برق را در دست اقدام داریم که حداکثر تا فرودین سال آینده به اتمام می رسد.

وی یادآور شد: سیاست شهرداری ساخت مسکن نیست و شهرداری دراین حوزه تسهیل گری می کند، بخشی از واحدهایی که در حال ساخت است  از تعاونی های مسکونی است که اعضای آن مشمول قانون جهش تولید مسکن هستند. محوریت ما در منطقه ۲۱ قشر کمتر برخوردار است. 

امیدیان در پاسخ به پرسشی درباره بازنگری در طرح تفصیلی توضیح داد: منطقه ۲۱ تا سال ۸۳ به عنوان حریم منطقه ۹ شناخته می شد. در طرح تفصیلی جدید اقتضائاتی دیده شده است در حوزه زیرساخت های مورد نیاز که شامل توسعه شبکه معابر، طراحی جدید فضای سبز ، زیرساخت سرانه های درمانی و مراکز تجاری و نمایشگاهی می شود. همچنین به روز رسانی ارتباط صنعت با بافت مسکنی نیز باید انجام شود. 

وی گفت: علاوه براین طراحی مدل همزیستی مسالمت آمیز صنعت و سکونت باید انجام شود، امری که تا بحال به آن توجه نشده است. همچنین در طرح تفصیلی در نظر داریم که امکان ایجاد پارک های فناوری در منطقه ۲۱ فراهم شود تا ارتباط صنعت با بخش های دانشگاهی را داشته باشیم.

وی درباره همکاری صنایع با شهرداری منطقه ۲۱ گفت: صنایع بخش خصوصی همراهی مناسبی برای ایفای نقش مسئولیت اجتماعی خود در حل مشکلات شهروندان دارند اما برخی از صنایع از بخش دولتی همکاری مناسبی با شهرداری برای این کار ندارند.

امیدیان در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه روزانه ۴۰ هزار متر مکعب آب برای آبیاری فضای سبز منطقه نیاز داریم، خاطرنشان کرد: نصف این نیاز از طریق شبکه تامین می شود. همچنین مجموعه های نظامی که آب خام مازاد دارند بخشی از آن را دراختیار معاونت خدمات شهری منطقه قرار دادند و حتی آمادگی احیای فضای سبز در حد چند ده هکتاری را دارند. در این راستا تامین حدود ۱۰ هزار متر مکعب آب را از طریق پساب صنایع به توافق رسیدیم.

به گفته شهردار منطقه ۲۱؛ قرار است تا پایان سال ۲۰ دستگاه اتوبوس نو و جدید تحویل ناوگان منطقه شود.

وی در ادامه درباره کمبود پارکینگ در منطقه بیان کرد: برای سرمایه گذارانی که در جهت ساخت پارکینگ در منطقه اعلام آمادگی کنند تسهیلات مناسب و ویژه‌ای در نظر می گیریم.

امیدیان درخصوص فضای اطراف بوستان دستواره و انتقال سوله ها از آن و تبدیل این فضا به شهربازی نیز توضیح داد: یکی از نکاتی که در طرح تفصیلی به دنبال آن هستیم ایجاد یک شهربازی جامع است اما از طریق کارهای جزیره ای و اقدامات نقطه به نقطه جواب نمی گیریم امیدواریم طرح تفصیلی جدید به ما کمک کند که نطام مسائل را به صورت جامع حل کنیم.

شهردار منطقه ۲۱ در خصوص کمبود کمبود سرانه درمانی در منطقه گفت: با توجه به پراکندگی بافت مسکونی امکان این را نداریم که در همه بافت مسکونی‌مان این خدمت را ارائه دهیم چرا که بخش دولتی اعلام می کند که برای ایجاد یک مرکز درمانی جمعیت باید در یک بافت به حد نصاب برسد و برای بخش خصوصی نیز باید انتفاع داشته باشد تا سرمایه گذاری کند. با این حال اما درمانگاهی را در دهه فجر در محدوه ویلا شهر تحویل شهر سالم دادیم و امیدواریم تا پایان سال زیر بار خدمت‌رسانی برود. 

وی درباره آخرین وضعیت مجموعه فرهنگی ققنوس بیان کرد: این مجموعه از دوره های قبل واگذار شده بود و درگیری هایی حقوقی دارد که همچنان در حال پیگیری است و امیدواریم که به یک نتیجه ای در مورد این مجموعه برسیم.

امیدیان در پایان در خصوص امتداد خط بی‌.آر.تی از میدان آزادی به منطقه ۲۱ اظهار کرد: یکی از مسائلی که در بازدید شهردار تهران مطرح شد این بود که بی.آر.تی از میدان آزادی تا تهرانسر ادامه پیدا کند و با وجود استفاده از تراموا در این خط که به زودی انجام می شود باید شبکه آن مهیا شود اما در مجموع موضوع ادامه خط بی.آر.تی تا تهرانسر مسأله ای که دارد این است که مخالفت شورای عالی ترافیک را دارد و باید با یک پیوست جدید و استدلال متفاوتی به این شورا ارائه شود تا نطر آنها جلب شود.

ارسال نظر