|

سیاوش امیر مکری:

منافع عبور از آسمان ایران قابل چشم پوشی نیست

منافع عبور از آسمان ایران قابل چشم پوشی نیست

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه پس از کاهش محدود پروازهای عبوری از فضای کشور به دلیل صدور نوتام FAA مبنی بر ممنوعیت پرواز بر فراز آسمان خلیج فارس و ایران، هم‌اکنون شاهد افزایش آمار روزانه پروازهای عبوری هستیم، گفت: از یک هفته گذشته، میزان پروازهای عبوری از فضای کشور مجددا افزایش یافته و شرکت‌های هواپیمایی متوجه شدند که آسمان ایران کماکان امن است واز نظر اقتصادی صرفه بیشتری دارد.

 سیاوش امیرمکری ضمن اعلام این مطلب در خصوص آخرین وضعیت پروازهای عبوری از فضای ایران پس از ساقط شدن پهپاد جاسوسی آمریکایی و نوتام FAA اظهار داشت: چند روز پس از ساقط شدن پهپاد جاسوسی آمریکا، میزان پروازهای عبوری از فضای کشور کاهش یافت و از رقم روزانه حدود 840 پرواز، به حدود 800 پرواز رسید.

وی ادامه داد: اما از یک هفته گذشته، میزان پروازهای عبوری از فضای کشور مجددا افزایش یافته، به هر حال آن التهاب برطرف شد و شرکت‌های هواپیمایی متوجه شدند که آسمان ایران کماکان امن است ضمن آنکه از نظر اقتصادی برای شرکت‌های هواپیمایی صرفه بیشتری دارد.

امیرمکری پیش‌بینی کرد: تا چند روز آینده به آمار قبلی پروازهای روزانه از فضای کشور که حدود 840 پرواز است، برگردیم.

‌مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران افزود: ما اعتراض خود را درباره نوتام FAA به دفتر منطقه‌ای ایکائو اعلام کرده‌ایم و پیگیر مباحث حقوقی و اعتراض خود هستیم، اما هیچ اقدام عملی در خصوص ترغیب ایرلاین‌ها برای عبور از فضای کشور نداشتیم اما شرکت‌های هواپیمایی خارجی خودشان متوجه شدند که نمی توانند از منافع عبور از آسمان ایران چشم پوشی کنند.

وی اظهار داشت: پس از صدور نوتام FAA، برخی کشورها اعلام کردند که از آن پیروی می‌کنند اما به تدریج پس از گذشت چند روز در حال بازگشت به وضعیت قبلی هستیم و پروازهای عبوری مجدداً در حال افزایش است.

‌مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران میزان درآمد این شرکت از محل پروازهای عبوری در سال گذشته را دو هزار و 300 میلیارد تومان اعلام کرد.

امیرمکری در خصوص طلب شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از شرکت‌های هواپیمایی و نحوه تسویه بدهی آنها، اظهار داشت: ‌رقم انباشته طلب ما از شرکت‌های هواپیمایی داخلی در حال حاضر حدود 700 میلیارد تومان است و در تلاش هستیم که این مبلغ اضافه نشود و صورتحساب های جاری را از شرکت‌های هواپیمایی وصول کنیم ضمن آنکه طی برنامه‌ای با اخذ چک و تضامین لازم، تسویه سنواتی ایرلاین‌ها را انجام دهیم.

خرید 35 میلیون دلار تجهیزات ناوبری برای مرکز کنترل فضای کشور برج فرودگاه مهرآباد

‌مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به برنامه‌ریزی برای تأمین تجهیزات هوانوردی در دو بخش «مرکز کنترل فضای کشور» و «برج فرودگاه مهرآباد»، بیان کرد: ‌تأمین برخی تجهیزات مرکز کنترل فضای کشور و سیستم های مورد نیاز برج و اپروچ فرودگاه مهرآباد در دستور کار شرکت فرودگاه‌ها قرار گرفته است و برنامه داریم که سیستم‌های مذکور را به‌روزرسانی کنیم‌.

وی ‌توضیح داد: اگر این تجهیزات تامین شود این دو بخش (مرکز کنترل فضای کشور و برج فرودگاه مهرآباد) حدود 15 تا 20 سال آینده از خرید تجهیزات بی نیاز خواهد شد. البته ‌در بخش‌های تجهیزات کمک ناوبری و تجهیزات مخابراتی در سال‌های گذشته اقدامات خوبی انجام شده است و خریدهای مناسبی صورت گرفته است و فعلا در این بخش‌ها نیاز ضروری نداریم.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران بیان کرد: به هر حال‌ هر 10 تا 15 سال یک‌بار، باید این تجهیزات به‌روزرسانی شوند.

امیرمکری اضافه کرد: اگر امسال بتوانیم قرارداد خرید این تجهیزات را منعقد کنیم، حدود 35 میلیون دلار برای خرید تجهیزات هزینه خواهد شد و پس از آن به مدت 15 سال نیاز ما را تامین می‌کند؛ البته وقتی وارد مذاکره با فروشندگان شویم، مبلغ واقعی مشخص خواهد شد.

وی یادآور شد: پس از خرید تجهیزات ایمنی، امنیتی و دستگاه‌های کمک ناوبری، باید مجوز ورود آن از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر شود.

تعدیل نرخ تعرفه‌های فرودگاهی برای شرکت‌های هواپیمایی داخلی

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران درباره کاهش تعرفه‌های فرودگاهی بیان کرد: قرار است آئین‌نامه اجرایی ماده 63 قانون وصول که موضوع تعرفه‌های خدمات فرودگاهی است، تعدیل شود و این به دلیل‌ شرایط فعلی شرکت‌های داخلی و نوسانات ارزی است.

وی ادامه داد: ایرلاین‌های داخلی 26 درصد از نرخی که ایرلاین‌های خارجی بابت تعرفه پرداخت می‌کنند، می‌پردازند اما مشکلی که شرکت‌های هواپیمایی داخلی دارند این است که چون تعرفه‌های فرودگاهی بر اساس نرخ ارز تبدیل می‌شود، وابستگی به نرخ ارز وجود دارد و افزایش نرخ ارز شرکت‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

‌مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران افزود: حال ما در حال برنامه‌ریزی هستیم تعرفه‌ها را به طریقی کنترل کنیم که درآمد شرکت فرودگاه‌ها کاهش نیابد و از سوی دیگر به شرکت‌های هواپیمایی داخلی هم فشار وارد نشود.

وی در پاسخ به سؤال درباره اعمال تخفیف در تعرفه‌های فرودگاهی در مناطق محروم گفت: ‌تخفیف تعرفه‌ها در حال حاضر اعمال نمی‌شود اما در فرودگاه‌های استان‌های محروم، نرخ‌های تشویقی برای جذب شرکت‌های هواپیمایی است.

بخش هوانوردی از فرودگاهی جدا نمی‌شود

‌امیرمکری اظهار داشت: ‌شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در نگاه اول به عنوان یکی از شرکت‌هایی که‌ درآمد خوبی دارد، مطرح است،نوسازی و بهسازی تجهیزاتی که ما باید برای فرودگاه ها تامین و آنها را به روز و ایمن نگه داریم هزینه‌های سنگینی را به شرکت تحمیل می کند.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران تاکید کرد:‌ درآمدهای فرودگاهی در حال حاضر پاسخگوی هزینه‌های راهبری و به‌روزرسانی فرودگاه‌ها نیست بنابراین درآمدهای دو بخش ‌(هوانوردی و فرودگاهی) ‌مکمل یکدیگر در تامین نیازهای زیرساختی فرودگاه ها و تجهیزات هوانوردی هستند و برنامه‌ای برای جداسازی این دو بخش نداریم.

امیرمکری در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص حج بیان کرد: 19 فرودگاه کشور برای پروازهای حج امسال آماده سازی شده‌اند که شامل 18 فرودگاه شرکت فرودگاه‌ها و فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) است.

خانه‌های سازمانی شرکت فرودگاه‌ها فروخته نمی‌شود

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران درباره معافیت شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از فروش خانه‌های سازمانی طبق مصوبه دولت، اظهار داشت: در گذشته دولت مصوبه‌ای ‌داشت مبنی بر اینکه دستگاه‌های دولتی و اجرایی باید همه خانه‌های سازمانی خود را بفروشند، اما مشکلی که شرکت فرودگاه‌ها در این‌باره داشت این بود که این خانه‌های سازمانی در داخل محوطه فرودگاهی است‌ و امکان فروش آن وجود ندارد، بنابراین فروش این خانه‌های سازمانی شمول مصوبه دولت نیست.

امیرمکری با بیان اینکه ‌در حال حاضر در فرودگاه‌ها تعدادی واحد مسکونی سازمانی برای کارکنان فرودگاه‌ها وجود دارد، گفت:‌کارکنان فرودگاه‌ها در برخی مواقع به صورت چرخشی به فرودگاه‌های مختلف کشور منتقل می‌شوند بنابراین خانه‌های سازمانی برای خدمت به آنها تعلق گرفته است.

منبع: شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی کشور

ارسال نظر