پس از پایان جنگ جهانی دوم شرکتهای هواپیماسازی آمریکایی به یمن وقوع جنگ در اروپا با تولید فراوان محصولات مختلف سود فراوان و تجارب ارزشمندی را کسب کرده بودند و در بسیاری از زمینهها بویژه در صنایع مسافربری یکه تازی میکردند، طبیعتا این موضوع برای کشورهای اروپایی که مشتریان بزرگ چنین صنایعی بودند به هیچ وجه مطلوب نبود با این حال هیچیک از صنایع موجود در اروپا به تنهایی قادر به رقابت با شرکتهای بزرگ آمریکایی نبودند بنابراین در اواسط دهه شصت میلادی در کشورهای فرانسه، انگلستان و آلمان غربی سابق اندیشه طراحی و ساخت مشترک یک هواپیما مسافربری کاملا اروپایی با ظرفیت 300 نفر مسافر در مسیرهای نزدیک برد و میان برد مطرح شد. این طرح ایرباس اروپایی نامیده شد و آن را رسما A300 نامیدند.
تحقیقات برای طراحی A300 در کشورهای مذکور آغاز شد و سریعا به پیش رفت، اولین پیش نمونه ایرباس A300 در نمایشگاه هوایی پاریس در سال 1969 به نمایش گذاشته شد. سر انجام در 17 دسامبر 1970 اتحادیه ایرباس با سرمایهگذاری مساوی دو شرکت سود ایویشن فرانسه و دویچه ایرباس آلمان غربی سابق رسما برای توسعه، تولید؛ بازاریابی و پشتیبانی هواپیماهای A300 تاسیس شد.
وضعیت این اتحادیه چنین پیشبینی شده بود که امکان ورود شریکان جدید هم وجود داشته باشد، بدین ترتیب در سال 1971 شرکت اسپانیایی کاسا با شراکت در سرمایه به جمع شریکان اصلی پیوست.
اولین پیش نمونه ایرباس با ظرفیت 226 مسافر در 28 اکتبر 1972 به پرواز درآمد، در ابتدا به علت بیتجربه بودن شرکت، مشکلاتی در بخش بازاریابی و فروش وجود داشت، نگرانیها درباره آینده زمانی رفع شد که سفارشاتی از شرکتهای هواپیمایی آمریکایی بدست ایرباس رسید.
از اواخر دهه 70 میلادی علاوه بر اصلاح طرح A300 طراحی هواپیماهای جدیدی هم آغاز شد، از ویژگیهای مهم هواپیماهای شرکت ایرباس سیستمهای پیشرفته الکترونیکی و کامپیوتری کابین آنها است بطوریکه فشارکاری خدمه پرواز را بسیار کاهش میدهد.
اکنون در اتحادیه ایرباس شرکتهای آیرو اسپشیال فرانسه با سهم 37.9% دامپلربنز آیرو اسپیس آلمان با سهم 37.9% بریتیش آیرو اسپیس انگلستان با سهم 20% و کاسا اسپانیا با سهم 4.2% مشارکت دارند، بعلاوه حدود 1500 شرکت بزرگ و کوچک دیگر از 27 کشور جهان در تولیدات ایرباس همکاری دارند، حتی تعدادی شرکت آمریکایی نیز در این زمینه فعالاند.
مرکز مونتاژ نهایی ایرباس در تولوز فرانسه قرار دارد.