خلبان
کارشناسی: مهندسی مکانیک - طراحی جامدات- دانشگاه آزاد قزوین- خرداد 96
متن :مهران اشرفی صدا :سید امیرحسین موسوی
متن: مهران اشرفی صدا: سید امیرحسین موسوی مقدم
بیست و سوم نوامبر سال ۱۹۹۶ میلادی میباشد. قرار است یک فروند هواپیمای بویینگ ۷۶۷ متعلق به خطوط هوایی اتیوپی فرودگاه بین المللی آدیس آبابا در کشور اتیوپی را به مقصد فرودگاه بین المللی مورتالا در نیجریه ترک نماید. این پرواز قرار است توقفی کوتاه در کشورهای کنیا و کنگو داشته باشد. مسافران پرواز شماره ۹۶۱ که اغلب اهل کشورهای اتیوپی، هند، کنیا و نیجریه میباشند خود را به فرودگاه رسانده و پس از تحویل بار و دریافت کارت پرواز یک به یک وارد هواپیما میشوند.
بر اساس آمار منتشر شده توسط ستاد ملی ایمنی حمل و نقل ایالات متحده امریکا موسوم به ان تی اس بی، برخورد با حیوانات به خصوص پرندگان در هنگام نشست و برخاست یک هواپیما، در زمانی که ارتفاع هواپیما پایین میباشد تاکنون باعث بروز مشکلاتی اساسی و حتی سوانح مرگباری شده است. ابعاد یک پرنده به هیچ عنوان معیار مناسبی از پتانسیل آن در وارد آوردن صدمه به موتور و یا بدنه یک هواپیما نبوده و بلکه تراکم بدنی آن پرنده میباشد که میتواند صدمات شدیدی را به یک هواپیما وارد نماید.
شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که چرا پس از وقوع یک سانحه هوایی، تیمهای متخصص بررسی سوانح به سرعت وارد عمل شده و هزینه های بسیار هنگفتی را پرداخته و همچنین دوره های زمانی بسیار طولانی را حتی تا چندین سال جهت بررسی علل وقوع آن سانحه صرف میکنند.
متن: مهران اشرفی صدا: سید امیرحسین موسوی مقدم
سقوط پرواز شماره ۲۳۲ خطوط هوایی یونایتد ایرلاینز به پنجمین سانحه مرگبار ناوگان دی سی ۱۰ در جهان لقب گرفته است. نوزدهم جولای سال ۱۹۸۹ میلادی می باشد. قرار است یک فروند هواپیمای مک دانل داگلاس دی سی ۱۰ متعلق به خطوط هوایی یونایتد ایرلاینز به همراه ۲۸۵ مسافر و ۱۱ کادر پروازی، فرودگاه بین المللی استاپلتون واقع در ایالت کلرادوی آمریکا را به مقصد فرودگاه بین المللی اوهیر واقع در ایالت شیکاگو ترک نماید.
به طورکلی wake turbulence به اغتشاشات و جریانات گردابهای شکلی گفته میشود که توسط بالهای هواپیمایی که در حال پرواز میباشد تولید گردد. این تلاطمات که به صورت گردابهای شکل در پشت هواپیما ایجاد میشوند درست از لحظه برخاستن هواپیما از زمین تا زمانی که هواپیما عمل نشستن را انجام میدهد تولید میگردند
سقوط پرواز شماره ۵۷۱ خطوط هوایی اروگوئه در سال ۱۹۷۲ به یکی از جنجالی ترین سوانح هوایی تاریخ هوانوردی در جهان تبدیل شده است. در سیزدهم اکتبر سال ۱۹۷۲ میلادی، یک تیم آماتور راگبی متعلق به ارتش اروگوئه متشکل از ۱۹ نفر قرار است به همراه تعدادی از اعضای خانواده خود با پرواز شماره ۵۷۱ هواپیمایی نیروی هوایی اروگوئه موسوم به فورزا ائرا از فرودگاه بین المللی کاراسکوی شهر مونتویدو واقع در اروگوئه به مقصد سانتیاگوی کشور شیلی جهت شرکت در مسابقات راگبی سفر کنند.
پنجمین نمایشگاه بینالمللی فرودگاه، هواپیما، پرواز، صنایع و تجهیزات وابسته
پنجمین نمایشگاه بینالمللی فرودگاه، هواپیما، پرواز، صنایع و تجهیزات وابسته
سقوط پرواز شماره ۵۹۲ شرکت هواپیمایی Valujet در سال ۱۹۹۶ به یکی از دردناکترین سوانح هوایی تاریخ تبدیل شد.
در تاریخ یکم ژوئن سال ۲۰۰۹ یک فروند ایرباس ۳۳۰ متعلق به شرکت هواپیمایی Airfrance با ۲۱۶ مسافر و ۱۲ خدمه فرودگاه بین المللی ریودوژانیرو برزیل را به مقصد فرودگاه شارل دوگل پاریس ترک مینماید. پس از گذشت حدود چهار ساعت از پرواز، هواپیما از روی صفحه رادار محو شده و واحدهای کنترل راداری هرچه خلبان این پرواز را صدا میزنند پاسخی را دریافت نمیکنند.
نشانگر وضعیت به وسیله نماد هواپیمایی(Miniature Aircraft) که در وسط آن قرار دارد و همچنین نواری که به عنوان خط افق در نظر گرفته میشود به خلبانان تصویری از وضعیت هواپیما نسبت به خط افق را ارائه میدهد. این نشانگر به گونه ای ساخته شده که حتی کوچکترین تغییر در وضعیت هواپیما را نشان میدهد.
یکی از مهمترین مسائلی که باید توسط خلبانان جهت انجام فرود رعایت شود قرار گرفتن در شیب مناسب جهت کاهش ارتفاع در مرحله تقرب نهایی Final approach میباشد. این چراغ ها به خلبانان امکان قرار گرفتن بر روی شیب صحیح قبل از فرود را میدهند.
اگر تجربه سفر با هواپیما را داشته باشید حتما متوجه چراغ های نصب شده در نوک بالهای هواپیما شدهاید.
بیستم ژانویه ۱۹۹۲ میلادی میباشد. قرار است یک فروند هواپیمای ایرباس ۳۲۰ متعلق به خطوط هوایی Air Inter به همراه ۹۰ مسافر و ۶ کادر پروازی فرودگاه بین المللی لیون ساتولاس واقع در لیون فرانسه را به مقصد فرودگاه بین المللی استراسبورگ واقع در شمال شرق فرانسه ترک نماید.
در پرواز هایی با مسیرهای بسیار طولانی، به عنوان مثال از قاره آمریکا به آسیا، زمانی که این مسیر طی شده توسط هواپیماها را بررسی میکنید متوجه میشوید که آن ها به جای انجام پرواز مستقیم بین مبدا و مقصد، یک مسیر منحنی شکل را پیموده اند. اما چرا؟
شاید بسیاری از شما نسبت به سازه های نوک تیزی که در زیر بال های هواپیماهای مسافربری نصب شده اند کنجکاو شده باشید. به این سازه ها Flap track fairings گفته میشود. همچنین نام دیگر آنها Anti-shock body میباشد.
قرار است یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ متعلق به خطوط هوایی Aloha با ۸۹ مسافر و ۶ کادر پروازی فرودگاه بین المللی هیلو واقع در ایالت هاوایی را به مقصد فرودگاه بین المللی هونولولو ترک نماید.
یکی از مهمترین دغدغه طراحان و سازندگان هواپیماها در طول تاریخ ساختن هواپیمای بوده است که بتواند در هنگام برخاستن طول باند کمتری را طی نموده و در هنگام تقرب به سمت فرودگاه مقصد در سرعت های پایین تری بدون قرارگرفتن در شرایط غیر ایمن پرواز نماید
همانطور که در گذشته گفته شد هواپیماها توسط نیروی Lift به پرواز در میآیند. نیروی Lift به دلیل انحنای موجود در سطح بالای بال نسبت به سطح زیرین بال و طبق اصل برنولی به وجود میآید.
بهترین و پایدارترین مکان در درون هواپیما جایی است که در نزدیکی بالهای هواپیما قرار دارد، به عبارتی دیگر، به دلیل اینکه صندلیهای قرار گرفته در نزدیکی بالهای هواپیما در نزدیکی مرکز فشار و جرم آن قرار دارند لذا مسافران در هنگام چرخش هواپیما حول محور عرضی آن، به خصوص در زمان مواجه شدن با شرایط بد جوی و وجود تلاطمات شدید، تکانهای شدیدی را احساس نمیکنند.
واحد قدرت کمکی(APU) به موتور جت کوچکی گفته میشود که در قسمت انتهایی دم تمامی هواپیماهای با قابلیت بالا نصب شده است و وظیفه آن تامین نیروی الکتریکی لازم برای تغذیه نمودن سیستمهای مختلف هواپیما و همچنین تولید هوای متراکم شده برای استفاده در سیستم تهویه و کمک به روشن نمودن موتور های هواپیما در زمانی که هواپیما به هیچ یک از واحدهای تامین قدرت زمینی متصل نشده است میباشد.
بر اساس آمار منتشر شده توسط ستاد ملی ایمنی حمل و نقل ایالات متحده امریکا موسوم به ان تی اس بی، برخورد با حیوانات به خصوص پرندگان در هنگام نشست و برخاست یک هواپیما، در زمانی که ارتفاع هواپیما پایین میباشد تاکنون باعث بروز مشکلاتی اساسی و حتی سوانح مرگباری شده است.
چهاردهم سپتامبر سال ۲۰۰۸ میلادی می باشد. قرار است یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ متعلق به خطوط هوایی ایرفلوت روسیه به همراه ۸۲ مسافر و ۶ خدمه که اکثر آنان روسی تبار میباشند فرودگاه بین المللی شرمتیوف واقع در مسکو را به مقصد فرودگاه بین المللی پرم ترک نماید.
مونوکسید کربن یکی از گازهای به شدت سمی بوده که استنشاق آن میتواند باعث بروز عوارض کوتاه مدت و بلند مدت و حتی مرگ گردد. گاز مونوکسید کربن گازی بدون بو، بدون رنگ و بدون هرگونه طعمی بوده که محصول احتراق ناقص موادی است که در ترکیبات خود از کربن استفاده کردهاند.
هفدهم جولای سال ۲۰۰۷ میلادی میباشد، قرار است یک فروند هواپیمای ایرباس ۳۲۰ متعلق به خطوط هوایی تام ایرلاینز با ۱۸۰ مسافر و ۷ کادر پروازی، پروازی را از فرودگاه بینالمللی سالگادو فیلهو در شهر پورتو آلگره برزیل به مقصد فرودگاه کونگونهاس سائوپائولو انجام دهد.
از آنجاییکه یک هواپیمای در حال پرواز امکان متوقف شدن در یک نقطه را ندارد، لذا از Holding procedure به عنوان شیوه ای استفاده میشود تا موقعیت هواپیما را در یک منطقه نگه دارد. هلدینگ مسیر بیضی شکلی است که یک هواپیما یک یا چند بار آن را به منظور حفظ موقعیت طی مینماید.
در حقیقت این موتور ها یک نوع موتور High by-pass ratio هستند، به این معنی که مقدار بسیار زیادی از مولکول های هوا وارد قسمت By-pass موتور شده ...
سانحه پرواز شماره ۱۷ خطوط هوایی مالزی ایرلاینز به یکی از مرگبارترین سوانح هوایی در دنیای هوانوردی تبدیل گردیده است، سانحه ای که در آن ۲۹۸ سرنشین پرواز کشته شدند. هفدهم جولای سال ۲۰۱۴ میلادی میباشد.