|

قرارداد۵۰میلیارددلاری ساخت فرودگاه بین المللی ملک سلمان در شهر ریاض نهایی شد! +تصاویر

قرارداد۵۰میلیارددلاری ساخت فرودگاه بین المللی ملک سلمان در شهر ریاض نهایی شد! +تصاویر

دوم ماه دسامبر سال ۲۰۲۲ میلادی (یازدهم آذر ماه سال ۱۴۰۱) بود که باخبر شدیم استودیو معماری بریتانیایی فاستر+شرکا به عنوان برنده مسابقه طراحی طرح جامع فرودگاه بین‌المللی ملک سلمان در شهر ریاض ، کشور عربستان سعودی انتخاب شده است! پروژه‌ای ۱۴ هزار هکتاری که انتظار می‌رود پس از تکمیل، به یکی از بزرگ‌ترین فرودگاه‌های جهان تبدیل شود.

به گزارش کن نیوز؛ اما بیست و سوم ماه آگوست سال ۲۰۲۴ میلادی (دوم شهریور ماه سال ۱۴۰۳) بود که استودیو معماری فاستر+شرکا از عقد قرارداد آغاز ساخت‌وساز فرودگاه بین‌المللی ملک سلمان با شش باند، هفت ترمینال و ظرفیت ۱۰۰ میلیون مسافر سالانه تا سال ۲۰۳۰ میلادی خبر داد!

image_870x_66cc33409e62e

البته پس از سال ۲۰۳۰ میلادی و طی دو دهه آینده این میزان رفت‌و‌آمد ۵۰ درصد افزایش می‌یابد (ظرفیت مسافر به ۱۸۵ میلیون مسافر خواهد رسید)! فرودگاه عظیم عربستان همچنین قصد دارد تا سال ۲۰۵۰ میلادی امکان جابجایی ۳.۵ میلیون تن بار در سال را فراهم کند!

image_870x_66cc3342ec9f9

جالب است بدانید فاستر+شرکا تاکید دارد که این پروژه، رویکردی کاملا نوآورانه را در طراحی فرودگاه (که تجربه مسافر را در هر سطحی از نو تعریف خواهد کرد) مطرح کرده است.

لازم به بیان است در کنار فرودگاه بین‌المللی ملک سلمان که به نام سلمان بن عبدالعزیز آل سعود، پادشاه هفتم و کنونی عربستان سعودی نامگذاری شده است، فاستر+شرکا به طراحی ۱۲ کیلومترمربع امکانات مسکونی و تفریحی ، فروشگاه‌های خرده‌فروشی و همچنین تسهیلات پشتیبانی از فرودگاه نیز پرداخته‌اند!

image_870x_66cc3341337ba

انرژی موردنیاز این فرودگاه با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و همچنین بهره‌گیری از ابتکارات سبز پیشرفته در طول فرآیند طراحی تامین خواهد شد؛ اتفاقی که سبب شده است تا گواهی پلاتینیوم لید (یا LEED و استاندارد پیشرو در طراحی محیطی و انرژی) دریافت نماید.

 

منبع: خبر نیوز

ارسال نظر