|

حسین منتظری‌فر

حسین  منتظری‌فر

مدرک تحصیلی

سوابق کاری

اخبار مرتبط

  • شرکت‌های هواپیمایی خصوصی و چالش‌های منابع انسانی

    صاحبان و ذی‌نفعان کسب و کارهای شرکت‌های هواپیمایی و مراکز و سازمان‌های کوچک و بزرگ جدید همواره درگیر مسائلی از قبیل نقدینگی، رقابت و رشد درآمد هستند، اما در کنار این‌ها مسئله بسیار مهم دیگری که شاید بهتر است بگوییم مهمترین سرمایه یک شرکت در آن مستتر می‌شود هم وجود دارد که بسیاری از شرکت‌ها با آن کلنجار رفته و در چالش می‌باشند: مدیریت منابع انسانی به خصوص منابع انسانی متخصص

  • در مدیریت پرواز و هوانوردی چگونه تصمیمات خود را بهبود ببخشیم

    مطالعات اینگونه نشان می‌دهد که در مقطع اولیه از حرفه پروازی یک خلبان (معمولا حدود 250 ساعت)، چالش اصلی از یک چالش فیزیکی به یک چالش ذهنی تغییر می‌کند. هنگامی که در نهایت بر فرودهای با باد مقابل تسلط پیدا کردید و یاد گرفتید که چگونه از تمام تجهیزات اویونیکی موجود در هواپیمای خود استفاده کنید، آنچه باقی می‌ماند وظیفه پایان ناپذیر تصمیم گیری خوب است.

  • چرا اوراق کردن و دفع قطعات و مواد ضایعات هواپیما مهم است؟

    فروش، دور انداختن و از رده خارج کردن و یا انتقال برخی از اقلام، قطعات و مواد ضایعاتی هواپیما تقریبا امری رایج می‌باشد. در برخی موارد، این اقلام قابل تعمیر و اسقاط شده، توسط برخی سودا گران دوباره برای فروش در موجودی مصرف قطعات فعال صنعت هوانوردی ظاهر شده‌اند. ارائه نادرست از وضعیت قطعات و مواد و عملی ساختن چنین مواردی می‌تواند منجر به استفاده از قطعات و مواد نامعتبر جعلی و ناسازگار از نظر الزامات و استاندارهای هوایی شود.

  • معرفی چکیده ای از ابتکارات بهبود ایمنی هوانوردی در بخش…

    تحقیقات گسترده نشان می‌دهد که عامل اصلی ایجاد حوادث و سوانح هوایی مرگبار در هواپیماها و هلیکوپترها در بخش عوامل انسانی می‌باشد .

  • رفتار سازمانی و دلایل بی‌انگیزگی در متخصصان هوانوردی

    چالش بی‌انگیزگی میان کارکنان یکی از آسیب‌های جدی سال‌های اخیر جامعه منابع انسانی در صنایع کشور و بخصوص در بخش امور تخصصی در صنعت هوانوردی حس گردیده و به نظر می‌رسد از عوامل موثر اصلی در افول بهره وری در نسبت توزیع کار و فرآیندهای اجرایی میان نفرساعت درگیر در حال حاضر بوده که هرگز نباید از آن غافل شد.

  • بخش اول

    آشنایی با کلیات و مبانی رفتار سازمانی

    شاید بتوان مدیریت رفتار سازمانی یا Organizational Behavior را یکی از کلیدی‌ترین و زیر‌بنایی‌ترین درس‌ها در دوره‌های مدیریتی دانست. مبحث مدیریت رفتار سازمانی با به‌کارگیری و استفاده از دانش‌های گوناگون، می‌کوشد مجموعه‌ای از مبانی اولیه رفتارشناسی فردی و سازمانی را به ما بیاموزد. در این موضوع مقدمه‌ای کلی برای آشنایی بیشتر شما با مدیریت رفتار سازمانی است تا بتوانیم در ادامه‌ی آن، مباحث رفتار سازمانی را به شکلی جدی و حرفه‌ای مورد بحث و بررسی قرار دهیم

  • معرفی آزمون شخصیت روانشناختی خلبانان

    این آزمون که با نام CPP یا Checklist Personality Profile شناخته می‌شود مربوط به حوزه عوامل انسانی بوده و در بدو ورود برای داوطلبان خلبانانی شرکت‌های هواپیمایی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در کاهش risksو خطرات موثر است.

  • بخش دوم

    عوامل ارگونومیک محیط کار و سیستم جامع مدیریت کیفیت Ergonomy…

    تشخیص سازمان‌های پیشرو و این که آن‌ها چگونه در این مسیر قدم برداشته‌اند موضوعی بوده است که مستمرا مورد توجه نظریه‌پردازان و صاحبان صنایع بوده است. با کمی ‌انعطاف‌پذیری و دوری از مباحث تخصصی می‌توان فرمول مشترکی را در نظریات و تجربیات مختلف پیدا نمود که عبارت است از: دستیابی به یک استراتژی مناسب برای سازمان که در آن به وجوه مختلف توجه شده باشد و به عنوان یک ارزش برای تیم مدیریت سازمان مطرح باشد. ایجاد یک محیط مناسب از نظر روابط انسانی استفاده مناسب و موثر از ابزارهای مدیریت کیفیت

  • عوامل ارگونومیک محیط کار و سیستم جامع مدیریت کیفیت Ergonomy…

    عـدم توجه به اصول ارگونومی و رعایت نکردن آن‌ها در محیط کار، هزینه‌های بسیار زیادی را هم برای کارفرما و هم برای کارکنان به دنبال خواهد داشت و موجب کاهش کارآیی و کیفیت می‌گردد. از طرفی با توجه به اینکه طی سالیان گذشته و تحقیقات انجام شده، نقش حیاتی ارگونومی در کاهش ناراحتی‌های درونی، جسمانی و فیزیکی، افزایش بهره وری، بهبود کیفیت، زندگی کاری، ایمنی و کارآیی کلی سازمان مشخص‌تر شده و متخصصین ارگونومی نیز با سعی و تلاش و تمرکز بر بهینه کردن تناسب بین انسان، ماشین، محیط، نرم افزار و سخت افزار(SHELL MODEL) کارآیی و اثربخشی سیستم‌ها را بهبود بخشیده‌اند

  • فایل صوتی اولین گفتگوی تخصصی هوانوردی در فضای کلاب هاوس

    با موضوع بررسی ضرورت و ابعاد اعمال ظرفیت ۶۰ درصدی در پروازهای د…

    در این گفتگو با حضور دکتر فرزانه شرفبافی، مهندس حسین منتظری‌فر، مهندس بابایی و تنی چند از صاحب نظران صنعت هوانوردی ابعاد مختلف این موضوع بررسی و به سوالات زیر پاسخ داده شد: آیا استفاده از 60% ظرفیت هواپیما در پروازهای داخلی راهکار مناسبی برای کنترل شیوع کروناست؟ با وجود سیستم تهویه مطبوع و فیلتر شدن هوای داخل هواپیما آیا باز هم به کاهش تعداد مسافران نیاز است؟ نقش سازمان هواپیمایی کشوری و انجمن شرکت‌های هواپیمایی در مرتفع کردن این مشکل چیست؟

  • بخش سوم

    سیستم مدیریت ایمنی درصنعت هواپیمایی

    در مدل پیشنهادی سیستم تضمین کیفیت خواسته و انتظارات مشتری یک محصول خاص به عنوان ورودی مدل وارد چرخه مورد نظر می‌شود.

  • بخش دوم

    سیستم مدیریت ایمنی درصنعت هواپیمایی

    طرح اجرایی مدیریت ایمنی شامل زیربخش‌های ذیل می‌باشد: الف ـ سیاست‌گذاری ایمنی (safety policy) شامل: تعیین اهداف ایمنی(safety objectives) اندازه گیری ایمنی عملکرد (safety performance measurement) سیاست‌های غیر تنبیهی(Non-punitive disciplinary policies)

  • بخش اول

    سیستم مدیریت ایمنی درصنعت هواپیمایی

    ﺻﻨﻌﺖ ﻫﻮاﭘﯿﻤﺎﯾﯽ در ﺑﺴﯿﺎری از زﻣﯿﻨﻪﻫﺎ، ﺷﺒﯿﻪ دﯾﮕﺮ ﺻﻨﺎﯾﻊ ﭘﺮ رﯾﺴﮏ و ﺑﺎ ﺗﮑﻨﻮﻟﻮژی ﺑﺎﻻ، ﺑﺎ اﯾﻦ ﻧﮕﺎه ﮐﺎر ﻣﯽﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﺳانحهﻫﺎ اﺟﺘﻨﺎب ﻧﺎﭘﺬﯾﺮﻧﺪ. ﮔﺰارشﻫﺎی ﺑﺮرﺳﯽ ﺳﻮاﻧﺢ در ﺳﺎلﻫﺎی ١٩٨٠ اﻟﯽ ١٩٩٠ درﺻﺪد ﻓﺮاﻫﻢ ﮐﺮدن ﭘﯿﻮﻧﺪ ﺑﯿﻦ ﭘﺮوﺳﻪﻫﺎی ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ اﯾﻤﻨﯽ ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎ و ﺳﻮاﻧﺢ ﺑﻮده است. پیشگیری و اجتناب از سوانح تنها به مسئولیت‌پذیری، تخصص و تعهد عوامل نیروی انسانی هر ارگان به مدیریت ایمنی ارتباط دارد، بنابراین اجرای سیستم مدیریت ایمنی در یک گستره یکپارچه در هواپیمایی می‌تواند به افزایش سطح ایمنی پروازها، افزایش سطح کیفیت خدمات ارایه شده به مراجعه کنندگان، افزایش ملاحظات زیست محیطی مربوط به صنایع هوایی و بالطبع کاهش هزینه‌های مربوطه و بهبود مستمر عملکرد مدیریتی سازمان منجر شود.

  • مصاحبه با مهندس حسین منتظری‌فر از فعالان هواپیمایی کشور در…

    این روزها بحث هوانوردی عمومی و تاکسی هوایی به یکی از اخبار مهم صنعت هوانوردی تبدیل شده است، به همین دلیل با یکی از کارشناسان و مدرسان باسابقه و خبره صنعت هوانوردی به گفتگو نشستیم تا در ابتدا با این موضوع آشنا شده و سپس درباره چالش‌های آن اطلاعاتی را کسب کنیم.

  • بخش چهارم

    بررسی عوامل موثر بر بروز سوانح مبتنی بر عوامل انسانی

    علل ایجاد سوانح و اندازه گیری میزان شدت آنها: قبل از ذکر علل سوانح باید گفت که هر سانحه منجر به ایجاد تلفات و خسارات و ضایعه‌های انسانی نمی‌شود. چه بسا اتفاقاتی در کارخانه‌ها و نیروگاه‌ها اتفاق بیفتد که باعث از بین رفتن وسایل و تجهیزات گرانقیمت شود بدون اینکه برای کارکنان اتفاقی بیفتد.

  • بخش پنجم (پایانی)

    بررسی عوامل موثر بر بروز سوانح مبتنی بر عوامل انسانی

    عوامل انسانی و قوانین حاکم برآن: انسان انعطاف پذیرترین، تطبیق پذیرترین و ارزشمند ترین قسمت از سیستم هوانوردی است. اما آسیب رسان‌‍‌ترین نقطه نیز به حساب می‌آید. در چند سال اخیر سه چهارم سوانح بر اثر کم‌کاری افراد رخ داده اند. این مورد به طور کلی به عنوان خطای انسانی تقسیم بندی شده است .

  • (بخش سوم)

    بررسی عوامل موثر بر بروز سوانح مبتنی بر عوامل انسانی

    در بررسی علل هر حادثه هوایی باید نقش دست اندرکاران امر تصدی و همچنین متولیان حاکمیتی و نظارت کننده مورد لحاظ، توجه و ارزیابی قرار گیرد. لذا برای داشتن یک پرواز ایمن نقش سازمان هواپیمایی کشوری نقش تعیین کننده و محوری خواهد بود. از این رو پیشنهاد می‌شود برای جلوگیری از وقوع حوادث به جای پرداختن به مسائل جزیی و خرد، نگاه جامع و کلان به عوامل اصلی بروز این حوادث در مجموعه نهادهای ذی مدخل در صنعت هواپیمایی به نوعی آسیب شناسی علمی بی طرفانه و مستقل داشته باشیم.

  • (بخش دوم)

    بررسی عوامل موثر بر بروز سوانح مبتنی بر عوامل انسانی

    سانحه هوایی تمام‌ حوادث‌ نامطلوب‌ و ناگوار از مواجه‌ شدن‌ هواپیما با یک‌ اغتشاش‌ در طول‌ پرواز (که‌ منجر به‌ ایجاد حادثه‌ای‌ هرچند کوچک‌ گردد) گرفته‌ تا تصادف‌ دو یا چند هواپیمای‌ غول‌پیکر بر روی‌ باند (که‌ منجر به‌ از دست‌ رفتن‌ یک‌ یا چند هواپیما و مرگ‌ صدها نفر گردد) را سانحه هوایی می‌گویند.

  • (بخش اول)

    بررسی عوامل موثر بر بروز سوانح مبتنی بر عوامل انسانی

    بهداشت و ایمنی کارکنان یکی از مسائل بسیار مهمی است که کارفرمایان باید مد نظر داشته باشند. سوانح هر ساله موجب فوت و معلولیت تعداد زیادی از کارکنان و ایجاد مبالغ هنگفتی زیان و خسارت می‌شود. متاسفانه درکشور ما در طول سال‌های گذشته اطلاعات جامع درخصوص چرایی سوانح مختلف آن گونه که انتظار می‌رفت ارائه نشده است.

  • تاریخچه هلیکوپتر (بخش دوم)

    پیشرفت‌های اولیه: در اوایل دهه بیستم میلادی رائول پاتراس پسکارا آرژانتینی (در زمانی که در اروپا مشغول به‌کار بود) یکی از اولین دستگاه‌های پرواز و فرود با مکانیزم چرخان را عرضه‌کرد. چرخش بر عکس ملخ‌ها می‌توانست به طور گردشی زیاده شده و منحرف شود و در نتیجه لیفت تولید شده را کاهش دهد.

  • تاریخچه هلیکوپتر (بخش اول)

    نام هلیکوپتر اقتباس شده از واژه فرانسوی hélicoptère که توسطGustave de Ponton d'Amecourt در سال 1861 به آن نسبت داده شد است که خود تشکیل شده از واژه‌های یونانی helix/heli به معنی چرخان وpteron به معنی بال است.